05 July 2010

Tips Kesihatan

Assalamualaikum..kawan-kawan semua apa khabar hari nie??? mesti korang semua sibuk dengan hal masing-masing... Disamping kesibukan kerja U all, jangan abaikan kesihatan tubuh badan yer... Kesihatan adalah satu isu yang penting dan individu yang sihat boleh memainkan peranan yang efektif dalam pembangunan masyarakat dan negara. Ok jom kita baca tips yer...

1 Memakan makanan darat bercampur dengan makanan laut adalah tidak baik untuk kesihatan. Nabi pernah menegah kita makan ikan dengan susu, dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit. ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadilah tindak balas biokimia yany terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

2. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. begitu juga ahli saintis telah menjumpai bahawa enzim banyak terkandung di celah jari-jari iaitu 10 kali ganda berbanding air liur. (enzim adalah sejenis alat pencernaan makanan, tanpanya makanan tidak dapat dihadam)

3. Sewaktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurang seminit selepas menbaca doa)

No comments:

Post a Comment